El projecte d’intervenció que es
presenta va dirigit a aquells infants de 6-12
anys derivats al centre, on en el motiu de la demanda són les dificultats
d’aprenentatge o problemes emocionals associats, amb un diagnòstic professional
previ.
Es desenvoluparà en sessions individuals,
durant els primers 30 minuts de l'hora setmanal d'atenció de cada alumne/a. No
es nega l'opció de poder fer alguna sessió amb un grup reduït d'alumnes. Es
valorarà al llarg del projecte.
FASE
1: PLANIFICACIÓ
DATA:
Febrer/Març 2013
HORES:
30h aproximadament
|
Anàlisis
conjunt de la demanda amb els agents implicats
|
Objectius:
-
Definir la demanda i acordar objectius.
-
Revisar els recursos disponibles al centre
i buscar-ne de nous.
-
Establir un calendari.
Destinataris/àries:
- Psicopedagoga.
-
Alumna en
pràctiques.
|
Activitats i continguts
|
-
Contrastar les necessitats de la demanda
amb els actors implicats.
-
Búsqueda i disseny de recursos didàctics.
|
Instruments i/o tècniques
|
-
Conversa, bibliografia, webgrafia, jocs
didàctics, IPad, PDI
|
Temporització i/o dedicació personal
|
-
2h conjuntament amb la psicopedagoga del
centre: estudi de casos i calendari
-
Xh per revisar els recursos disponibles. No
es poden concretar les hores ja que serà una feina que es dugui a terme al
llarg del pràcticum II, seguint les necessitats que sorgeixin en cada moment.
|
Indicadors d’avaluació
|
-
S'observa treball en equip.
-
Es duen les tasques a terme dins del
període estimat.
|
Obtenir
informació dels infants
|
Objectius:
-
Realitzar una valoració cognitiva i emocional
del nen/a.
Destinataris/àries:
- Infants.
- Famílies.
|
Activitats i continguts
|
-
Entrevista amb la família i l'alumne/a.
-
Passar els tests necessaris en cada cas. En
alguns dels alumnes aquestes dades ja s'han obtingut durant el pràcticum I.
-
Coordinació amb serveis externs, si fos
necessari.
|
Instruments i/o tècniques
|
-
Fulls de registre.
-
Qüestionari per les famílies.
-
Test estandaritzat Wisc IV (valoració QI)
-
Tests estandaritzats STAIC i TAMAI
(valoració QE)
-
Dibuix infantil com a eina diagnòstica (THP
i família).
-
Observació a través del joc (joc simbòlic,
puzzles,...).
|
Temporització i/o dedicació personal
|
-
1h per les entrevistes.
-
2-5h per test i joc (depenent de cada cas).
-
1-3h per revisar informació i corregir els
tests.
|
Indicadors d’avaluació
|
-
Es duen les tasques a terme dins del
període estimat.
-
S'explica a totes les famílies el treball
que es durà a terme al llarg de les sessions.
-
Es mostra empatia i acompanyament a les
famílies al llarg del procés.
|
FASE 2 : DESENVOLUPAMENT
DATA: Març/Abril/Maig 2013
HORES: 40h
|
Aplicar el
pla d'actuació de la intervenció psicopedagògica
|
Objectius:
-
Elaborar recursos didàctics i
fulls de registre.
-
Millorar la capacitat de l'alumnat per
expressar les seves emocions.
-
Potenciar l'autoestima dels alumnes.
-
Enregistrar, en format vídeo, alguna
sessió.
Destinataris:
-
Infants.
|
Activitats i continguts
|
-
Semàfor de les emocions (imatges emocions i
fotografies dels infants).
-
Saber situar-se en l'Escala emocional.
-
Explicació i treball posterior de contes.
-
Treball de les historietes de En la mente 1 i 2 (Monfort, M.).
-
Dramatitzacions amb titelles.
-
Jocs de role-playing.
-
La capsa dels desitjos.
-
Programa Decideix Vol I.
|
Instruments i/o tècniques
|
- GROP (2009). Actividades
para el desarrollo de la inteligencia emocional en los niños. Barcelona:
Parramón.
- Ibarrola, B. (2003). Cuentos
para sentir. Educar los sentimientos. Madrid: SM.
- Ibarrolla, B., y otros (2003). Sentir y pensar. Madrid: SM.
- Renom, A. (2003). Educación
emocional. Programa para la educación primaria. Barcelona: Praxis.
- Abellán Pérez, M.T., Martí, M. Món d’emocions (Sis quadernets de treball per a infants
de primària) Editorial Barcavona. Barcelona 2012
- Sentir i pensar. Dinàmiques i activitats. Programa d’Intel·ligència Emocional per a nens
i nenes de 3 a 5 anys. Educació Infantil. Editorial Cruïlla. Barcelona, 2005.
- Posa't un conte (Puc-Pac) Eina pedagògica per
a treballar la intel·ligència emocional, la resolució de conflictes i
l'educació de valors. Capses amb un conte, làmines i detalls de disfresses
per a representar el conte.
- http://www.xtec.cat/~mmontene/web/educacioemocional.htm
- http://blocs.xtec.cat/recursosee/category/emocions/
- http://blocs.xtec.cat/experienciadevidapsico/cosetes-sobre-educacio-de-les
emocions/
- http://emocionat2.blogspot.com.es/
- En tot
moment es tindrà en compte la creació d'un vincle d'afectivitat vers els
infants.
|
Temporització i/o dedicació personal
|
-
Xh per l'elaboració del material necessari.
-
Tot i que la sessió és de 60min, els 30
primers minuts es dedicaran a desenvolupar aquestes activitats, la resta es
destinarà al seguiment de la reeducació de cada alumne/a.
|
Indicadors d’avaluació
|
-
Identifica com se sent a cada moment.
-
Coneix els seus sentiments vers les
persones.
-
Intenta tenir pensaments positius encara
que se senti malament.
-
Narra experiències de convivència viscudes
a l'escola i a casa.
-
Mostra confiança i seguretat en ell mateix.
-
Mostra equilibri emocional en la superació
de dificultats.
-
Mostra iniciativa a l'hora de desenvolupar
activitats.
-
Es mostra satisfet amb el material exposat per
a cada activitat.
-
S'han fet gravacions de les sessions.
|
Compartir
la informació obtinguda amb la tutora de pràctiques
|
Objectius:
-
Analitzar plegades la informació.
-
Debatre diferents possibilitats.
-
Consensuar decisions.
Destinataris:
- Psicopedagoga.
- Alumna de pràctiques.
|
Activitats i continguts
|
-
Comunicar i compartir la informació.
|
Instruments i/o tècniques
|
-
Anàlisi i reflexió sobre la informació
recollida, a partir de converses, tot contrarestant amb la bibliografia
consultada.
-
Visionar plegades els enregistraments en
vídeo d'alguna de les sessions, per tal d'extreure més informació.
|
Temporització i/o dedicació personal
|
-
De 30min a 60min setmanalment, segons sigui
necessari.
|
Indicadors d’avaluació
|
-
Es compleix amb les hores de coordinació setmanals
(traspàs d'informació, dubtes sobre algun cas, etc.).
-
S'han anat anotat les reflexions en un full
de registre creat anteriorment.
|
Participació
de les famílies
|
Objectius:
-
Comunicar les actuacions.
-
Fer palesa la importància de la seva
implicació.
Destinataris:
- Famílies.
- Alumna de pràctiques.
-
Psicopedagoga.
|
Activitats i continguts
|
-
Mediació entre les famílies i els centres
educatius, en els casos on sigui necessari.
|
Instruments i/o tècniques
|
-
Mostres de resultats, observacions, etc.
|
Temporització i/o dedicació personal
|
-
Es destinarà 1h per a cada família al final
del pràcticum II.
-
Les hores destinades a la coordinació amb
els centres o serveix externs, variaran segons les necessitats.
|
Indicadors d’avaluació
|
-
S'ha fet les coordinacions necessàries amb
el centre, serveis externs,... quan ha estat necessari.
-
S'han expressat les actuacions
desenvolupades i les observacions obtingudes en cada cas, a la família
corresponent.
|
FASE 3: AVALUACIÓ
DATA: Juny 2013
HORES: 5h
|
Valoració
final dels infants i del pla d'actuació.
|
Objectius:
-
Seguiment dels alumnes.
-
Fer les adaptacions necessàries.
Destinataris:
- Infants i famílies.
-
Alumna de
pràctiques.
-
Tutora de
pràctiques.
|
Activitats i continguts
|
-
Avaluació de la situació conjuntament amb
les famílies i la psicopedagoga del centre. També amb els infants que hi han
participat.
-
Reflexió conjunta amb la tutora de
pràctiques sobre el projecte d'intervenció dut a terme.
-
Anàlisi de punts forts i febles de la
intervenció.
|
Instruments i/o tècniques
|
-
Full de registre on se seguiran anotant les
observacions fetes al llarg de les sessions.
-
La reflexió es farà a partir de les
gravacions, activitats i comentaris exposats al llarg del projecte.
|
Temporització i/o dedicació personal
|
-
1h per entrevista amb les famílies.
-
De 2 a 4h per valorar el projecte amb la
tutora de pràctiques.
|
Indicadors d’avaluació
|
-
S'han valorat els fulls de registre
elaborats i s'han seguit fent servir.
-
El centre es mostra satisfet amb el
material exposat al llarg del projecte.
-
Els alumnes han gaudit de les activitats
plantejades en cada moment.
-
S'ha observat bona relació amb les
famílies, mantenint-les al corrent dels acords presos i les observacions
fetes.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada