Recursos didàctics

Apps IPad: 


N'hi moltíssimes, la majoria en anglès. Aquí us deixo una petita mostra que podreu trobar gratuïtament.


Autimo

Tot i que és una aplicació dirigida a nens amb TGD, podem utilitzar-la per  comprendre millor alguna de les emocions secundàries.  A més a més de sortir diferents imatges d'expressions facials d'unes emocions determinades (amb persones de diferents edats), hi ha una icona on, quan cliques al damunt, podem escoltar el so corresponent a cadascuna d'elles.

  Emotions Collection (Col·lecció emocions de l'editorial Salvatella)


Contes que treballen: la mort, la ràbia, l'alegria, la tristesa, la por, la preocupació.
A partir d'aquests contes, inventem altres finals, parlem sobre si s'ha sentit així, si han viscut les mateixes emocions que la portagosnista dels contes.

 Touch and Learn- Emotions


De les 4 imatges que mostra la pantalla es tracta d'identificar aquella que escoltem. El joc és en anglès així que nosaltres treballem sense la veu. No només juguem a identificar les emocions segons l'expressió facial sinó que a més a més les representem, busquem situacions que ens facin sentir així. Dibuixem la història en forma de còmic, la representem,...
És una eina inical per motivar al alumnes i que la feina no s'exposi del no res.


Pip Y Posi

En aquesta aplicació trobem moltes activitats (trencaclosques, diferències,...), però la més interessant és Make a Face. Consisteix en dos miralls: en un mirall es poden veure dibuixos en determinades situacions de contingut emocional, i en l'altre el nen ha d'expressar el sentiment o emoció del dibuix mitjançant l'ús de la càmera del dispositiu. D'aquesta manera els nens poden veure a la pantalla de l'iPad simulant l'emoció del dibuix.
És una activitat que els agrada molt, es deshinibeixen i serveix també per canviar-los l'humor quan vénen desganats.


 POSA'T UN CONTE (Blog)

"Hi havia una vegada ... Un recurs creatiu i didàctic per a nenes i nens d’entre 3 i 6 anys. Aquest material tenia un somni molt ambiciós. Volia ajudar a trobar nous camins, basats en la creativitat i la cooperació, per tal que els infants treballessin la intel·ligència emocional, l’educació en valors i la resolució de conflictes."



ESCALA DE LES EMOCIONS


Utilitzo aquesta escala per treballar amb els alumnes en quina etapa es troben davant l'activitat que els plantejo.


PLAFÓ DE LES EMOCIONS


Quan els infants entren al despatx, identifiquen el seu estat d'ànim, agafen la fotografia que els hi ho mostra i l'incorporen al semàfor.
Posteriorment mantenim una conversa sobre el per què ens sentim així avui i ho exposem (breument) per escrit en una targeta que guardem en un sobre. D'aquesta manera, els infants que vénen més tard poden llegir els missatges.
És una activitat que els encanta! Infants que tenen veritables dificultats per escriure s'esforcen perquè els seus "companys" coneguin com es troba avui. És el primer que fan en entrar a la sessió, sense esperar que els indiqui què han de fer.

Aquí us mostro alguns exemples:




CONTES i CÒMICS




Utilitzo els contes/còmics per treballar situacions viscudes, conflictives. 
Vaig demanar a les mestres col·laboradores que m'enviessin (per correu electrònic) situacions conflictives on els infants que atenem al centre n'hagin estat protagonistes.
Una vegada rebudes les "històries", les plasmo en un conte. Durant la sessió els l'explico oralment i observo si se senten identificats. A continuació ens disposem a dibuixar-lo (en vinyetes) i a posar-hi diàleg.
Me n'han passat de totes:
1- Un alumne, després de l'activitat va mostrar un canvi d'actitud, des de llavors la mestra està molt contenta.
Es tracta d'un alumne amb molt poca motivació, que a l'aula no fa res.
A través del conte vam exposar com es devia sentir la mestra d'aquest alumne, la família, els companys,... Fins a verbalitzar com se sentia el propi nen. Va posar el seu nom al protagonista   de seguida.
2- Un altre alumne va posar el nom d'un company al protagonista, negava que ell pogués fer allò que es mostrava en el conte. Això sí, el nom de la mestra era el real. 
Com el conte tenia un final "tràgic" (càstig, plors,...), vam parlar sobre quin podria ser el final més apropiat per aquest nen. 
L'equip de professors d'aquest alumne ha adoptat algunes mesures que els estan funcionant, aquestes però no funcionen a les classes dels mestres especialistes, és a dir, quan surt de la seva aula. En la pàgina Casos, podreu trobar informació sobre aquest cas i treure'n les vostres pròpies conclusions.


Aquest és un altre exemple. En aquest cas, hem deixat l'última vinyeta en blanc per tal d'inventar diferents finals. Aquests s'obren en forma de pestanyes perquè cadascú esculli el que més li agrada.

"EN LA MENTE"

Aquest material d'en Marc Monfort, és idoni per treballar les emocions (primàries i secundàries), l'empatia,... Treballar amb aquest material en ajuda a entendre els estats mentals de l’altre, a predir i explicar la conducta dels demés en funció de la seva creença, pensament etc.  Ens permet crear tasques de predicció de creences. El desenvolupament de TEORIA DE LA MENT inclou també entendre les intencions, emocions, desitjos etc. de l’altre, com també fer tasques de predicció d’emocions
Primer de tot els mostro la imatge, seleccionada anteriorment segons el que vull treballar. A partir d'aquí, dissenyem un diàleg i posteriorment dramatitzem la situació. 
És una de les activitats que més els agrada.




COM EM SENTO?


Extret de: Recursos EE


EM SENTO.... QUAN.....


Extret de: Recursos EE

Cada nen/a ha omplert aquest requadre segons les seves experiències.


COM ET SENTIRIES SI....


Extret de: Recursos EE











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada